Πως σχεδιάζονται οι ανακαινίσεις καταστημάτων

Η κυριότερη παρέμβαση που μπορεί να γίνει σε ένα κατάστημα για την ενίσχυση της εικόνας του, είναι η ανακαίνισή του. Και αυτό γιατί οι ανακαινισμένοι χώροι δίνουν την δυνατότητα προσέγγισης περισσότερων πελατών και την ευκαιρία για ενδυνάμωση των σχέσεων με τους ήδη υπάρχοντες πελάτες.

Οι ανακαινίσεις καταστημάτων πρέπει να γίνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα ( 3-5 χρόνια). Οι πιθανοί λόγοι που συνήθως οδηγούν σε μία ανακαίνιση είναι η φθορά του εξοπλισμού, ο ανταγωνισμός και οι τάσεις της μόδας. Επίσης λόγος ανακαίνισης μπορεί να είναι και η βελτίωση της λειτουργικότητας και της χρήσης του καταστήματος. Η ανακαίνιση μπορεί να είναι μερική ή ολική, ανάλογα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζονται. Ακόμα και τα πιο σύγχρονα καταστήματα χρειάζονται μια μερική ανανέωση μετά από ένα χρονικό διάστημα. Όπως ένα φρεσκάρισμα στο βάψιμο ή η προσθήκη νέων στοιχείων στην διακόσμησή του.

Η ολική ανακαίνιση ενός χώρου, τροποποιεί το κατάστημα εξωτερικά και εσωτερικά. Η εταιρεία που αναλαμβάνει το έργο, παρεμβαίνει στην μορφοποίηση του χώρου, στη διακόσμηση, στον φωτισμό, στην διάταξη των επίπλων και στη βιτρίνα. Σε συνεργασία πάντα με τον επιχειρηματία, καταρτίζεται ένα πλάνο το οποίο και υλοποιείται βάση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος. Γι’ αυτό και απαιτείται μια πολύ σοβαρή προεργασία και η εκπόνηση σχετικής μελέτης από την πλευρά της εταιρείας ανακαινίσεων. Στον σχεδιασμό αυτό, ορίζονται με σαφήνεια όλες οι παρεμβάσεις και παραγγέλονται όλα τα απαραίτητα υλικά που απαιτούνται. Ενημερώνονται τα συνεργεία για το χρονοδιάγραμμα και οι εργασίες ξεκινούν. Οι ανακαινίσεις καταστημάτων διαρκούν από λίγες ημέρες, έως και ένα μήνα το πολύ, ανάλογα με το ύψος και το είδος των παρεμβάσεων.

Ο βασικός στόχος του σχεδιασμού είναι η διαμόρφωση της ταυτότητας της επιχείρησης, όπως ακριβώς την επιθυμεί ο επιχειρηματίας. Πρέπει να ληφθούν υπόψη παράγοντες όπως η φυσική θέση του καταστήματος, ο εξοπλισμός του, τα εμπορεύματά του και η επιθυμητή ατμόσφαιρα που θα επικρατεί στον χώρο.

Σήμερα στις ανακαινίσεις καταστημάτων δίνεται μεγάλη βαρύτητα στην διάκριση των εσωτερικών χώρων με σκοπό της καλύτερη περιήγηση των πελατών σε αυτούς. Οι σωστά σχεδιασμένοι εσωτερικοί χώροι όπως αυτοί της υποδοχής, της πώλησης, των ταμείων κ.τ.λ. μπορούν να διευκολύνουν τους πελάτες και να τους οδηγήσουν υποσυνείδητα σε σημεία που είναι επιθυμητά, με σκοπό την καλύτερη προώθηση των προϊόντων. Ο σημαντικότερος χώρος κάθε καταστήματος είναι σίγουρα ο χώρος των πωλήσεων, αλλά για να φτάσει έως εκεί ο πελάτης, χρειάζεται στρατηγική διαρρύθμιση των χώρων και αυτό είναι κάτι που προβλέπεται στο στάδιο του σχεδιασμού της ανακαίνισης.

Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στις ανακαινίσεις καταστημάτων επηρεάζονται από τις τάσεις της κάθε εποχής και το στιλ του καταστήματος. Οι επενδύσεις ξύλου ή πέτρας, όπως και οι γύψινες διακοσμήσεις είναι πολύ συνηθισμένες και δίνουν την δυνατότητα δημιουργίας κρυφών φωτισμών και ιδιαίτερων οπτικοακουστικών εντυπώσεων. Γυάλινα διαχωριστικά, έπιπλα από λάκα, inox και χαλκός είναι υλικά που συμπληρώνουν το παζλ της σύγχρονης αρχιτεκτονικής.

Η μελέτη του φωτισμού θεωρείται ένα ξεχωριστό κομμάτι στον σχεδιασμό της ανακαίνισης. Είναι αυτός που δένει και αναδεικνύει όλα τα υπόλοιπα μέρη, σε μια τελική εικόνα που επιδρά στην ψυχολογία του επισκέπτη του καταστήματος. Και βέβαια η μελέτη φωτισμού πρέπει να λαμβάνει υπόψιν της την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και τον περιορισμό της σπατάλης, χωρίς να αφαιρεί κάτι από την ποιότητα του φωτισμού. Αυτό επιτυγχάνεται με την χρήση λαμπτήρων αλογόνου, LED κ.τ.λ.

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι οι ανακαινίσεις καταστημάτων δεν αποτελούν μια απλή εφαρμογή. Καθορίζονται από πολλές παραμέτρους και έχουν διάφορα στάδια υλοποίησης. Μια αποτελεσματική ανακαίνιση, μπορεί να αυξήσει το πελατολόγιο της επιχείρησης, να αυξήσει τα κέρδη και να αποφέρει γρήγορα την απόσβεσή της. Η χρήση σύγχρονων πλέον υλικών και εξοπλισμού, μπορεί να μειώσει το κόστος λειτουργίας της επιχείρησης κάτι που θα φέρει επίσπευση της απόσβεσης και τελικά ακόμη μεγαλύτερα κέρδη. Η άρτια μελετημένη ανακαίνιση δεν θεωρείται αναγκαίο κακό, αλλά μια κερδοφόρα επένδυση και ένα μέσο διαφοροποίησης από τους ανταγωνιστές.