Υποχρεώσεις των εταιρειών οδικής βοήθειας

Όλες οι Επιχειρήσεις Οδικής Βοήθειας Οχημάτων υποχρεούνται: 

1. Να λειτουργούν καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, ήτοι επί 24 ώρες και όλες τις ημέρες του χρόνου. 

2. Να παρέχουν άμεση και ποιοτική οδική βοήθεια οχημάτων. 

3. Να είναι ασφαλισμένες για αστική ευθύνη έναντι των δικαιούχων οδικής βοήθειας, ως προς τις υλικές ζημίες και τις σωματικές βλάβες που τυχόν προκληθούν κατά την παροχή οδικής βοήθειας. 

4. Να διαθέτουν, τουλάχιστον ένα (1) Σταθμό Οδικής Βοήθειας σε κάθε νομό της Ηπειρωτικής Ελλάδας, ένα (1 ) Σταθμό οδικής βοήθειας σε κάθε νομό της Κρήτης, ένα (1) Σταθμό Οδικής Βοήθειας σε κάθε ένα από τα νησιά Εύβοια, Ρόδο, Κέρκυρα, Μυτιλήνη, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά. 

5. Να διαθέτουν τουλάχιστον τα κάτωθι φορτηγά οχήματα, κατά περιοχή, μικτού βάρους άνω των 4.000 χιλιογράμμων, ειδικοποιημένα (πλατφόρμες, γερανοφόρα) καθώς και κοινού φόρτου μικτού βάρους μέχρι 4.000 χιλιόγραμμα ως ακολούθως: 

α) Στο νομό Αττικής είκοσι πέντε (25) οχήματα, 
β) στο νομό Θεσσαλονίκης δέκα (10) οχήματα, 
γ) Σε καθένα από τους νομούς Αχαΐας, Λάρισας, Κορινθίας, Φθιώτιδας, Πιερίας, Ιωαννίνων, Καβάλας και Χαλκιδικής, πέντε (5) οχήματα. 
δ) Σε καθένα απ' τους υπόλοιπους νομούς της Ηπειρωτικής Ελλάδας, καθώς και στην Εύβοια, τρία (3) οχήματα. 
ε) Σε καθένα από τους νομούς της Κρήτης δύο (2) οχήματα. 
στ) Σε καθένα από τα νησιά Ρόδο, Κέρκυρα, Μυτιλήνη, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά δύο (2) οχήματα. 
ζ) Εφ' όσον οι επιχειρήσεις υπόσχονται με τις συμβάσεις τους οδική βοήθεια και σε άλλα νησιά, εκτός από τα υποχρεωτικά οχήματα της προηγουμένης παραγράφου, υποχρεούνται να διαθέτουν τουλάχιστον ένα (1 ) Σταθμό βοήθειας και τουλάχιστον δύο (2) οχήματα σε κάθε νησί που δραστηριοποιούνται. 
η) Εκτός των ανωτέρω ελαχίστων υποχρεωτικών οχημάτων, οι επιχειρήσεις δικαιούνται να διαθέτουν απεριόριστο αριθμό, παντός είδους οχημάτων, που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή 'Ένωση. 
'Όχημα Οδικής Βοήθειας θεωρείται και ο γεωργικός ελκυστήρας (τρακτέρ), καθώς και τα ειδικοποιημένα ερπυστριοφόρα οχήματα προς αντιμετώπιση χιονιού, πάγου, λάσπης, άμμου, κατά τις επιλογές της Επιχείρησης. 
Τα οχήματα είναι δυνατόν να εξοπλίζονται με μηχανήματα ανέλκυσης, ρυμούλκησης και να φέρουν διάφορα εργαλεία και ανταλλακτικά πρώτης ανάγκης. 
Με τα οχήματα οδικής βοήθειας, είναι δυνατή η μεταφορά του οδηγού και των επιβατών του ακινητοποιηθέντος οχήματος, ανάλογα με τις θέσεις καθημένων που διαθέτει το όχημα της Επιχείρησης. 
Όλα τα οχήματα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την παροχή της οδικής βοήθειας οχημάτων σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου. 
Όλες οι άδειες κυκλοφορίας των φορτηγών αυτοκινήτων έχουν Πανελλαδική εμβέλεια, εκτός των φορτηγών αυτοκινήτων, που ανήκουν σε Συνεργάτες Μικτής Πανελλαδικής Επιχείρησης Οδικής Βοήθειας, όπου η περιοχή κυκλοφορίας αυτών ταυτίζεται με το μεταφορικό έργο των νομαρχιακών αυτοκινήτων του ν. 1073/1980, όπως αυτό περιγράφεται με τις διατάξεις του ν. 3534/2007 (ΦΕΚ 40 Α΄). 
θ) Τα οχήματα οδικής βοήθειας ανήκουν στις Επιχειρήσεις κατά πλήρη κυριότητα ή με παρακράτηση της κυριότητας ή με χρηματοδοτική μίσθωση κατ' εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων. 

6. Να χρησιμοποιούν τον ελάχιστο αριθμό οχημάτων που ορίζεται στην προηγούμενη παράγραφο, κατανεμημένα σύμφωνα με την περιοχή δραστηριότητος και να αυξάνουν τον ελάχιστο αριθμό των οχημάτων τους, ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης, προκειμένου να προσφέρουν άμεση και ποιοτική βοήθεια. 

7. Να απασχολούν τεχνικό προσωπικό ως ακολούθως: 

α) 'Έναν τουλάχιστον διευθυντή τεχνικού τμήματος, Μηχανολόγο - Μηχανικό, πτυχιούχο ανωτέρας ή ανωτάτης σχολής. 
β) Στο νομό Αττικής τουλάχιστον εβδομήντα πέντε (75) Oδηγούς- Μηχανικούς. 
γ) Στο νομό Θεσσαλονίκης τουλάχιστον τριάντα (30) Οδηγούς- Μηχανικούς. 
δ) Σε καθένα από τους νομούς Αχαΐας, Κορινθίας, Φθιώτιδας, τουλάχιστον δεκαπέντε (15) Οδηγούς -Μηχανικούς. 
ε) Σε καθένα από τους νομούς Λάρισας, Πιερίας, Χαλκιδικής τουλάχιστον δεκαπέντε (15) Οδηγούς -Μηχανικούς. 
στ) Σε καθένα από τους υπόλοιπους νομούς της Ηπειρωτικής Ελλάδας τουλάχιστον έξι (6) Οδηγούς -Μηχανικούς. 
ζ) Σε καθένα από τους νομούς της Κρήτης τουλάχιστον έξι (6) Οδηγούς -Μηχανικούς. 
η) Στη Εύβοια τουλάχιστον έξι (6) Οδηγούς -Μηχανικούς. 
θ) Σε καθένα από τα νησιά Ρόδο, Κέρκυρα, Μυτιλήνη, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά τουλάχιστον πέντε (5) Οδηγούς -Μηχανικούς. 

ι) Εφ' όσον οι επιχειρήσεις διαθέτουν σταθμούς οδικής βοήθειας και προσφέρουν οδική βοήθεια και σε άλλα νησιά, τέσσερεις (4) Οδηγούς - Μηχανικούς σε κάθε νησί. 
Στα παραπάνω πρόσωπα της παραγράφου αυτής, μπορούν να συμπεριληφθούν και να προσμετρηθούν ο ιδιοκτήτης ή οι ιδιοκτήτες της Επιχείρησης, εφ' όσον διαθέτουν τα ανάλογα προσόντα που αναφέρονται στην επόμενη παράγραφο του παρόντος άρθρου. 

8. Οι Οδηγοί -Μηχανικοί έχουν οποιασδήποτε μορφής σχέση εργασίας με την Επιχείρηση και διαθέτουν τουλάχιστον τα εξής προσόντα: 

α) Άδεια οδήγησης, ανάλογης κατηγορίας, σύμφωνα με το είδος του οχήματος που οδηγούν. 
β) Τετραετή τουλάχιστον αποδεδειγμένη προϋπηρεσία σε συνεργείο αυτοκινήτων ως μηχανοτεχνίτες ή ηλεκτροτεχνίτες αυτοκινήτων . 
Σε περίπτωση που διαθέτουν πτυχίο κατώτερης τεχνικής σχολής, πρέπει να έχουν προϋπηρεσία τουλάχιστον δύο (2) ετών . 
Σε περίπτωση που διαθέτουν πτυχίο ανώτερης τεχνικής σχολής δεν απαιτείται προϋπηρεσία .
γ) Οι απασχολούμενοι ως Οδηγοί -Μηχανικοί σε Επιχειρήσεις Οδικής Βοήθειας Οχημάτων κατά την δημοσίευση του παρόντος νόμου, θεωρούνται Οδηγοί -Μηχανικοί ακόμη κι αν δεν διαθέτουν την προϋπηρεσία που ορίζεται στην παρούσα παράγραφο. 

9. Να απασχολούν το ελάχιστο τεχνικό προσωπικό που ορίζεται στην παράγραφο 7 του παρόντος άρθρου, κατανεμημένο σύμφωνα με την περιοχή δραστηριότητας. 
Το ελάχιστο τεχνικό προσωπικό που καθορίζεται με το παρόν άρθρο, , ασχολείται αποκλειστικά με την παροχή της οδικής βοήθειας οχημάτων . 

10. Να αυξάνουν το ελάχιστο υποχρεωτικό τεχνικό προσωπικό ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης, ώστε να προσφέρουν πάντοτε άμεση και ποιοτική οδική βοήθεια. 

11. Να λειτουργούν τους Σταθμούς Οδικής Βοήθειας καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, ήτοι επί 24 ώρες, όλες τις ημέρες του χρόνου. 

Οι Σταθμοί πρέπει να διαθέτουν: 

α) ισόγειο χώρο, για γραφείο και αίθουσα αναμονής, εμβαδού τουλάχιστον 20 τετραγωνικών μέτρων, 
β) τουλάχιστον ένα (1) WC, 
γ) στεγασμένο ισόγειο χώρο, εμβαδού τουλάχιστον 40 τετραγωνικών . μέτρων, με τάφρο επιθεώρησης ή ανυψωτικό μηχάνημα. 
δ) τουλάχιστον μία τηλεφωνική σύνδεση, 
ε) ηλεκτρονικό υπολογιστή, 
στ) συσκευή ασύρματης επικοινωνίας με τα οχήματα της Οδικής Βοήθειας. 

Εξαιρούνται από τις ανωτέρω διατάξεις της παρούσας παραγράφου οι Σταθμοί των ΣΕΑ (Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων). 

12. Οι Αυτόνομες Πανελλαδικές Επιχειρήσεις για Οδικη Βοηθεια που αναφέρονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 1 του παρόντος, να διαθέτουν αποκλειστικά οι ίδιες τα μέσα και το προσωπικό του παρόντος άρθρου. 

13. ΟΙ Μικτές Πανελλαδικές Επιχειρήσεις Οδικής Βοήθειας να διαθέτουν τα μέσα και το προσωπικό σύμφωνα με το άρθρο 6 του παρόντος νόμου. 

14. Με απόφαση του υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών είναι δυνατή η τροποποίηση των προϋποθέσεων του παρόντος άρθρου, ως προς την αύξηση του αριθμού των ελάχιστων Φ.Ι.Χ. οδικής βοήθειας άνω των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) χιλιογράμμων, ως προς την αύξηση του ελάχιστου αριθμού των Οδηγών -Μηχανικών και ως προς την αύξηση του ελάχιστου αριθμού των Σταθμών Οδικής Βοήθειας. 

15. Οι ασφαλιστικές εταιρίες μπορούν να παρέχουν την οδική βοήθεια σε είδος ή και σε χρήμα, ενώ οι μη Ασφαλιστικές Επιχειρήσεις Οδικής Βοήθειας μόνο σε είδος.