Google Aps | Τα παιδιά ενός γίγαντα (μέρος Α')

Η google είναι πλέον γνωστή σε όλους, ακόμα και σε αυτούς που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Το brand name της είναι το μεγαλύτερο στο δίκτυο. Μέσα από μια σειρά προϊόντων και υπηρεσιών έχει καταφέρει να είναι απαραίτητη σε κάθε υπολογιστή. Οι ιδρυτές της σίγουρα θα είναι περήφανοι για το δημιούργημά τους.

Έχουν μια ιδιαίτερη φιλοσοφία για τον τρόπο που πρέπει να βλέπει ο άνθρωπος το διαδίκτυο και αυτό έχει μεταφερθεί και στον τρόπο ζωής των εργαζόμενων της. Οι χώροι εργασίας τους είναι κάτι παρδαλά δωμάτια και στα διαλείμματα παίζουν φρίσμπι!
Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ρυθμίζει τις εξελίξεις στο δίκτυο. Ειδικά η μηχανή αναζήτησης, παίζει καίριο ρόλο στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Μία αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας της είναι ικανή να αλλάξει τις ισορροπίες. Και η μηχανή αναζήτησης είναι μόνο ένα παρακλάδι της Google. Αυτός ο γίγαντας έχει πολλά παιδιά!


Google Search Engine
Η Google έχει ως αποστολή να οργανώσει τις πληροφορίες όλου του κόσμου και να τις καταστήσει προσβάσιμες και χρήσιμες για όλους. Ο συνιδρυτής Larry Page είχε περιγράψει κάποτε την “τέλεια μηχανή αναζήτησης”, ως μια μηχανή που κατανοεί επακριβώς τί εννοεί ο χρήστης και του δίνει αυτό ακριβώς που θέλει. Αυτός ο σκοπός παραμένει έως σήμερα. Η Google προσπαθεί να κάνει την αναζήτηση πιο έξυπνη και πιο γρήγορη, προκειμένου να κατανοεί, ότι όταν ο χρήστης πληκτρολογεί την λέξη jaguar, αναζητά το αυτοκίνητο και όχι πληροφορίες ή φωτογραφίες για το ζώο. 

Αυτό θεωρητικά είναι αδύνατον να το επιτύχει. Το έχει καταφέρει όμως σε τέτοιο βαθμό, που έχει αναγκάσει σχεδόν όλους τους χρήστες να την εμπιστεύονται, όταν θέλουν ψάξουν για κάτι. Υπάρχουν εκατοντάδες μηχανές αναζήτησης, που όμως όλες μαζί δεν μπορούν να φτάσουν την δύναμη της Google Search Engine. Ουσιαστικά ο μόνος αντίπαλος της, είναι το Bing. Το Bing όμως, βασίζεται στο ότι είναι του ομίλου Microsoft και κάθε καινούργιος υπολογιστής, που χρησιμοποιεί τα Windows, την έχει ενσωματωμένη. Και αυτοί οι χρήστες όμως, δεν αργούν να στρέψουν το ενδιαφέρον τους στην μηχανή της Google. Από τις υπόλοιπες μηχανές που υπάρχουν, επιβιώνουν μόνο αυτές που εξειδικεύονται σε κάποιες συγκεκριμένες αναζητήσεις. Πάντως όλες οι μηχανές λαμβάνουν στοιχεία από την Google.

Η αρχική σελίδα είναι ξεκάθαρη και απλή και οι σελίδες φορτώνουν ταχύτατα. Η σειρά τοποθέτησης στα αποτελέσματα αναζήτησης δεν αποτελεί εμπορεύσιμο είδος, ενώ οι διαφημίσεις όχι μόνο επισημαίνονται απλά με ξεκάθαρο τρόπο, αλλά προσφέρουν σχετικό περιεχόμενο και δεν είναι ενοχλητικές.

Η αναζήτηση Google λειτουργεί έχει επιτυχία επειδή βασίζεται σε εκατομμύρια χρήστες που δημοσιεύουν συνδέσμους σε ιστότοπους, για να καθορίσει ποιοί άλλοι ιστότοποι προσφέρουν αξιόλογο περιεχόμενο. Αξιολογεί την σημασία της κάθε σελίδας, χρησιμοποιώντας πάνω από 200 ενδείξεις και μια πληθώρα τεχνικών. Καθώς ο ιστός μεγαλώνει, η προσέγγιση αυτή βελτιώνεται. 

Η προσπάθεια αυτοβελτίωσης έχει οδηγήσει σε μια σειρά από στοχοποιημένες αναζητήσεις, που θα μπορούσαν να αποτελούν και ξεχωριστές μηχανές αναζήτησης. Τέτοιες υπηρεσίες είναι η αναζήτηση χαρτών, η αναζήτηση εικόνων, η αναζήτηση στα βίντεο, οι ειδήσεις, τα φόρουμ, τα βιβλία και τα ιστολόγια. Σε κάθε μια από αυτές τις κατηγορίες εμφανίζονται όλα τα σχετικά αποτελέσματα, κάτι που διευκολύνει πολύ τον χρήστη.

Τέλος μια σειρά από εργαλεία που έχουν προστεθεί στα δεξιά της μπάρας αναζήτησης, βοηθάνε ακόμα περισσότερο τις εξειδικευμένες αναζητήσεις. Τα εργαλεία αυτά είναι: Η τοποθεσία, η γλώσσα, ο χρόνος και τα σχετικά αποτελέσματα.
Αυτό που κάνει τόσο αποτελεσματική την μηχανή της Google, είναι η πολύ σωστή αξιολόγηση των δεδομένων περιήγησης. Και γίνεται ακόμα πιο αποτελεσματική, εάν για πρόγραμμα περιήγησης χρησιμοποιείται το Chrome. Τα προγράμματα περιήγησης έχουν την δυνατότητα να αποθηκεύουν τα δεδομένα των προηγούμενων περιηγήσεων. Αν για παράδειγμα κάποια στιγμή, έψαξε κάποιος για jaguar και επισκέφτηκε σελίδες με αυτοκίνητα, την επόμενη φορά που θα κάνει αναζήτηση με τον όρο jaguar, η μηχανή αναζήτησης θα προβάλει πρώτα τα αποτελέσματα που αφορούν σελίδες με αυτοκίνητα. Αυτό βέβαια πολλές φορές γίνεται μπούμεραγκ και δυσκολευόμαστε να βρούμε κάτι, γιατί η μηχανή αδυνατεί να σκεφτεί ότι μπορεί να ψάχνουμε για κάτι άλλο.

Όσο δύσκολο είναι να κατανοήσει η μηχανή αναζήτησης τον χρήστη, αλλά τόσο δύσκολο είναι να κατανοήσει και ο χρήστης τον τρόπο που παρουσιάζει τα αποτελέσματα της. Ο αλλόκοτος αλγόριθμος που χρησιμοποιεί και οι συνεχείς αλλαγές που γίνονται σε αυτόν, έχει κάνει τους webmasters να μην κοιμούνται τα βράδια. Μην ξεχνάτε ότι η επιτυχία μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο, εξαρτάται κατά πολύ μεγάλο βαθμό από την θέση που καταλαμβάνει στα αποτελέσματα αναζήτησης. Είναι φυσικό λοιπόν να γίνεται καθημερινός αγώνας για την κατάληψη των υψηλών θέσεων. Γίνεται έτσι αντιληπτό, το πόσο επηρεάζει την διαδικτυακή οικονομία η μηχανή της Google. Θα μπορούσαμε να την συγκρίνουμε στην συμβατική παγκόσμια οικονομία, με το πετρέλαιο και τη μεταβολή της τιμής του.